Turberetning - Pinsesol over Lillebælt og Helnæsbugten

Pinselørdag - langtur - det er blevet en tradition. I år var det 10. gang vi havde en lang dagstur pinselørdag.

Stille, lidt gråt vejr, men med sol ind imellem - så det blev 3. gang vi kom Helnæs rundt - en fin tur på 50km

Klokken 8.15 var 2 x 4 årers og en kajak klar til at sætte afsted fra klubben. Vi havde i år en gæst fra Flensborg Roklub med, gæster er altid velkomne på vores ture.

Vejrmeldingen var studeret m a n g e gange de seneste dage, men efter mange bekymringer så det ud til, at vejret var med os. Lunt, skyet, svag til let vind fra øst og sydøst.

Første strækning mod Agernæs havn 13 km gik rigtigt godt - knapt 2 t, så var det tid til rundstykker, formiddagskaffe mm. Vi var spændte på, om det ville være for uroligt, når vi kom rundt om fyret, men alle bekymringer blev blæst væk af en lun vind, og det gik raskt mod frokostmålet. Ebbe - kajak, havde medbragt nøglen til "hytten" ved Helnæs Strand, så vi kunne holde frokost i de fineste omgivelser og havemøbler - ren luksus. Nu havde vi roet godt halvvejs, og de ømme bagdele begyndte at melde sig !!

Efter frokost gik det langs skoven i læ, sol og puh det blev pludselig VARMT. Det synes Ebbe ikke, så han tog lige en - ufrivillig - vending i kajakken, og var glad da han nåede op til os andre, og fik sukkerdepoterne fyldt op med bolsjer og lakridskonfekt.

Efter snak og opladning (slik) gik det fint mod dæmningen til overbæring. Lunkent vand i bugten, noget koldere på havsiden...men det er det altså en fordel at være mange og kun have dagstur bagage- så vupti var vi ovre og i gang igen.

Turen hjemad var lidt afvekslende med gode bølger at surfe på og senere næsten stille vand. Vi fik eftermiddagskaffe med sønderjysk kagebord - 4 forskellige slags hjemmebag uhm, og kom tilbage i sol ca. 17. 30. Efter bådvask endda landgangsøl mod vest i sommertøj og badning for de fleste.

Tak til alle deltagere for en super fin tur.

Bente - turudvalget