Turberetning - Klubtur: Lun septemberlørdag på Vejle Fjord

13 baglænsroere og 3 kajakroere havde en rigtig fin dagstur langs de smukke kyster på Vejle Fjord

Klokken 8 mødtes vi meget morgenfriske ved roklubben i Assens. 3 ungdomsroere og 13 voksne roere. Fik fordelt os i så få biler som muligt. Steffen og Jens med kajakker på taget. Vejle Roklub ligger lige ved siden af byggeriet Bølgen. Nogen kørte den ene vej, andre den anden...omvej, men alle kom frem og fik bådene gjort klar og pakket med dagsturbagage.

Efter vejrmeldingen skulle det være let sydlig og sydøstlig vind, der skulle friske op til middag og fra kl 15 regn. Så afsted langs den sydlige kyst til Brejning havn. En lille pause på vandet med friske æbler af bedste danske slags.

Det gik rigtigt godt, bare ben og arme blev luftet og vi fandt et fint anlægssted i bunden af havnen til indtagelse af frokosten, egne madpakker og endda frokost-kaffe-kage. Afgang fra havnen i læ og still vand.

Da nu vejret var så fint roede vi efter frokost lidt længere østpå inden vi vendte, nu med en lidt frisk vind ind fra agten, så kajakroerne nød lidt surf og loggede vist op til 14km/t på korte stræk.

På udturen havde nogen lagt mærke til en bro ved et ishus lige øst for den store Vejlebro, så der lagde vi til i læ og nød kaffe og 2 slags kage.

En tur op i Vejle Å skulle også lige prøves - det var nu ret lavvandet, så kajakkerne kom lige en tand længere op end robådene, og der var godt med strøm, så det krævede lige lidt at få vendt 2 4-årers! Godt at Steen fra Vejle havde fortalt os, hvor vi skulle vende.

15.14 begyndet de første regndryp - da var vi vendt, så det var meget fint.

Kajakroerne har jo udstyret med, så vi havde helt styr på rodistancen: 29km for robådene og 31 km for kajakkerne. Hurra ror GPS!

Vi fik bådene gjort rene og pakket kajakkerne inden det virkelig satte i med regn - og hjemturen i regnvejr bekræftede, at vi havde været rigtigt heldige. Steffens autocamper måtte lægge øre til 5 lystige voksenroere på bænkene i bagrummet - super med bord og bænke.

Tak til Vejle Roklub for lån af både og varmt bad efter roturen.

Bente L.C. Turudvalget